lördag 17 oktober 2009

Bostadsområden, O'Learys och skit

Första GAIS-matchen i exil. Lite orolig för chanserna att se matchen i en så pass liten provinsstad som Uppsala - som dessutom saknar en genuin arbetarklass - gick jag in på den rätt trista geniuna sportbaren O'Learys (startad i Göteborg av en svensk gift med en nordamerikan) och hörde mig för på fredagen. Jo faktiskt, någon hade redan bokat in den matchen, tydligen något som chockade personalen.

Nu har jag i och för sig inte någon direkt positiv bild av kedjan O'Learys. När jag bodde i Umeå några år välkomnade vi nyheten om att kedjan skulle komma till stad. Umeå, likt Uppsala, en provinsstad beroende av ett universitet saknade ett sådant utbud. När stället väl öppnade var den en besvikelse. Inte nog med att det var dyrt, det var helt värdelöst om man var intresserad av sport. Svenskar i gemen är ju inte egentligen intresserade av fotboll. Så haket hade egentligen två marknader. Först att sälja familjemiddagar till mediokra barnfamiljer på dagen. På kvällen var det ett ställe för ortens banala ungdomar som var för unga för att komma in på de mer etablerade ställerna med stadens begränsade utbud.

Kort sagt var marknadsidén att använda sport som en slags tapet. Ett koncept som verkligen spridit sig sedan dess. Antalet sportbarer har ökat exponentionellt landet runt, men det är sällan särskilt intresserade av att anpassa lokalen efter de som faktiskt tittar på matchen och inte bara kikar upp och tjoar när Zlatan gör mål. Det är lätt att säga att O'Learys är skit men verkligheten är nog så att det inte finns underlag för riktiga sportbarer i provinsstäder som Uppsala och Umeå. Hoppas dock få testa den på riktigt någon gång innan säsongen är över.

Men nu verkade det ju lovande. Nu är givetvis problemet att jag i och med flytten till Uppsala bor i ett bostadsområde istället för en stadsdel. Detta innebär att det inte finns något i det direkta närområdet och det tar ett litet tag att cykla in till stan. Lite nervöst som vanligt börjar jag trampa ner för backen men försöker att inte komma för tidigt. Väl framme visar det sig givetvis att en box gått sönder och de kan inte visa matchen. 15 minuter till matchstart och jag måste nu snabbt skynda mig tillbaka hem.

Min plan B är jagg köpa matchen på csports och se den via nätet. Min dator är gammal och lite seg men nätuppkopplingen är utmärkt. Tiden är dock knapp och det är bara någon minut tills matchen startar när jag kommer in på mitt rum. Registerar mig och försöker köpa matchen. Programmet gör någon test och säger att jag måste ha en firefox-insticksmodul för windows mediaplayer för att se matchen. Laddar snabbt ner insticksmodulen och försöker installera. Snart får jag meddelandet att jag behöver Windows XP servicepack 2, vilket jag givetvis inte har på denna dator som legat och vilat några år.

Tänker att jag skall vara smart och köra med Explorer istället. Då ingen vettig människa använt Explorer på år och dar så visar det sig givetvis att versionen är gammal och csports vill att jag skall uppdatera. Laddar ner Explorer v.8 men när jag skall installera kommer det något märkligt felmeddelande. Fan, jag försöker köra med en gammal version tänker jag. Csports kommer tillbaka till den test av bredbandet där det efterfrågades en insticksmodul. Med Explorer verkar dock allt låsa sig.

Ger upp och går in på SR:s webradio bara för att se att GAIS släppt in ett mål efter 32 sekunder på SR:s hemsida. Men när radion kommer igång gör GAIS mål på straff. Jag har inte riktigt gett upp oron för att GAIS kan hamn på kvalplats. 2-2 får la ses som ett ok resultat. Att lyssna på SR:s lokala webradio är dock verkligen ett helvete. Jag måste lösa detta på ett bättre sätt i fortsättningen. Tur att det bara är tre omgångar kvar så att jag får några månader på mig att komma på en mer hållbar lösning.

Enligt radion har Kenneth och Ayarna varit bra, men om det är sant vet jag ju inte. Livet i exil är som sagt ett helvete. Kanske lika väl att säga upp sig, flytta hem till Hisingen och leva på bidrag. Om jag börjar bränna lite bilar kanske jag får ut lite extra.

2 kommentarer:

jonas sa...

När jag är uppe hos min kärring är det alltid olearys som gäller för att kolla boll, har dock alltid suttit helt själv vid en tv i baren och blivit halvt utskrattad av bajsare och djyyren. Gött att det finns en till nu när man kommer upp igen!!!

Olle J. sa...

Nå, så de är hyfsat pålitliga alltså! Men för sista matchen mot HBK får jag nog låna någon annans bärbara dator eller nåt. Att sitta och höra pyttipanna fräsas från storbilderna är inget jag vill behöva uppleva.