lördag 27 juni 2009

Vitsen med U21

Låg i soffan med folköl 2,8 och kollade på U21 semifinalen mellan Sverige och England, samtidigt som dovt muller från Metaltown i Frihamnen letade sig in genom den öppna balkongdörren.

- Men vadå? Du sa ju för en tid sedan att du inte brydde dig om svenska landslaget, tänker kanske den minnesvärde läsaren.

Jo, det är sant men jag tittar faktiskt på en hel del på förhand ointressant fotboll också. Matchen verkade ju inte heller arta sig till att bli vidare intressant heller, då England körde över Sverige i första halvlek.

Då var det verkligen intressant hur matchen efterapade Europacupsfinalen mellan Liverpool och Milan 2005. Då gjorde Maldini mål efter 52 sekunder och det var la precis vad Englands Martin Craine gjorde; 3-0 i första halvlek blev 3-3 i andra, förlängning och straffar.

När jag tittar på de spelare som deltog ställer jag mig dock en smula tveksam till hela vitsen med U21. Vitsen torde la i första hand vara att det skall vara utvecklande för spelare som ännu är för unga för att ta första plats på scenen. I och med att regeln för under 21 år avser tiden för att kvalet startar (född tidigast 1/1 1986) är dock spelarna mycket äldre än 21 år gamla.

Kanske är matchens nivå utvecklande för några av de svenska spelare som ännu inte blivit proffs i holländska ligan, men de flesta av dessa är redan givna startspelare i Allsvenskan. För de engelska spelare som startar verkar det knappst som motståndet är så fruktansvärt utmanande om man redan är med - och i vissa fall givna - i olika premier leauge-klubbars förstauppställningar.

- Från det att vi träffade i november 2006 fram till nu har varit en enorm investering i svensk fotbolls framtid. Den erfarenhet vi har fått genom själva resan i form av 23 träningsmatcher mot olika typer av spelstilar, hemma och borta, och hela förberedelserna inför den här turneringen är en enorm erfarenhet de här spelarna har med sig den dagen de skall in i ett mästerskap med a-landslaget.


Nä, i detta skedde känns det mer som en B-lagsturnering. Tycker att de skulle ändra ålderskraven neråt en smula, ett år eller så. Åldern på de ledande utespelarna är bara två, tre år från den ålder då de förväntas vara som bäst. I det avseendet gör Spanien rätt att sända iväg flera av sina bättre, unga spelare till en annan turnering med marginellt värde. Men jag misstänker la att med mitt förslag skulle lagen tappa flera fixstjärnor och det skulle bli svårare att marknadsföra turneringen.

---
När Molins brände sista straffen blev jag faktiskt lite lättad för Psycho Pearce skull som nu slipper ligga och gråta ute på planen i ännu en semifinal för landslag.

---
Mot slutet av matchen sa kommentatorerna att nästan hela publiken stod upp på Gamla Ullevi och implicit vad detta något positivt - så förvirrande.

---
Europacupsfinalen 2005 var ett intressant minne på flera sätt för mig. Den natten skulle jag vikariera som nattstädare på ett träningscentrum. Jag skulle börja strax efter att ordinarie matchtid tog slut, när första halvlek var slut övervägde jag att stänga av teven men stannade precis som igår kvar i soffan. Sedan, när det gick mot förlängning och arbetspassets start hamnade jag i en märklig situation. Lösningen blev att slänga sig på cykeln och snabbt som fan komma iväg. Det mesta av förlängningen och straffarna kunde jag se ståendes på ett löpband.

Inga kommentarer: