söndag 18 april 2010

Tryggt bokköp

Beställde nyligen några böcker på internet. När jag skall betala med mitt kontokort får jag först ett antal felmeddelanden tills jag efter en tid får reda på att min bank infört något nytt system för visakort som gör att jag måste gå in på min internetbank och skaffa mig någon "tjänst" (som emellertid inte tycks kosta något).

För att få denna tjänst måste jag givetvis hitta på ännu ett unikt lösenord på minst 8 tecken med både siffror och bokstäver, som om man inte har tillräckligt av sådana att försöka hålla i huvudet och inte skriva upp på en lapp i plånboken. Det "intressanta" inslaget är emellertid att jag måste hitta på en hälsningsfras på mellan 10 till 30 tecken. Anledningen:

"Syftet med denna hälsningsfras är att du ska känna dig trygg när du anger ditt lösenord för att du vet att det är just din hälsningsfras som visas och som bara banken och du känner till."


Efter att begrundat detta töntiga trygghetsskapande inslag så går jag tillbaka till sidan där jag tidigare, förgäves, försökt beställa böcker. Slår in nummer och cvc-kod som vanligt. Aldrig frågas det om någon Visa/MasterCard SecureCode, som det heter. Jag ser aldrig av någon hälsningsfras heller. Det här känns ju tryggt.

Inga kommentarer: