lördag 3 juli 2010

Nyhetstorka på Stockholmska Dagbladet

Det är givetvis inte så mycket som händer i dessa värmeböljsdagar. Vare sig inne på nyhetsredaktionerna eller ute där bland verklighetens folk. Som löpsedel kör (troligen) därför SvD med krigsrubriker en nyhet om att Stockholm mår bättre än Göteborg och Malmö.

Vilken chock att inkomster och hälsa är bättre i en privat och offentlig tjänstemannastad än i stöder som för bara en tid sedan var nedgångna industristäder. När jag kommer till Stockholm förvånas jag över att så människor tycks ha riktiga jobb. Med detta menar jag inte att de är arbetslösa, utan att de "jobbar med IT" eller något liknande. Det är la emellertid en massa människor som har riktiga jobb, men deras välstånd och inkomster syns inte i statistiken på så sätt att SvD endast presenterar medeltal. Då skall det poängteras att inte heller jag ett riktigt jobb, men jag är i alla fall medveten om att det inte är ett riktigt jobb.

Nåväl, nyhetstorka som sagt. Blir dock lite fundersam över hur Stockholms Regionplanekontor förklarar saken enligt SvD:
"[De] har tidigare identifierat hur stockholmarens självbild skiljer sig från övriga landet. Stockholmaren ser sig som kreativ och tolerant men är mindre nöjd med saker och ting än svenskar övrigt. Den ”vill-ha-mer-mentalitet” som fungerar som drivkraft för både individen och storstaden råder, enligt Regionplanekontoret."
Låter lite som regionplanekontoret har köpt in sig lite på dianetik och självhjälpsböcker när de svara på frågan. Det är alltså Stockholmares unika mentalitet som är grunden till deras välmående. Spännande? Njae, kalla mig materalist men sådana förklaringar imponerar inte på mig, då det snarare är flummigt och potentiellt fördomsfullt - Stockholmare är smartare än lantisar och så vidare.

Tyvärr tycker jag allt som oftast att Stockholmstidningarnas jämförelser, när de åker sin tyskproducerade bil utanför tullarna, oftast präglas av någon slags nervös mindrevärdeskomplex som ger dem någon slags tillfredsställelse och behov att slå på trumman när de söker efter förklaringar till strukturella skillnader. Måhända för att journalisterna är inflyttade från Dalarna?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt riktigt, det är så bedrövligt med dessa jämförelser så det är inte klokt. JAg brukar likna det vid att Stockholm får starta vid 80-metersmärket i ett 100-meterslopp medan Göteborg startar från början.

Storstockholm har en konstgjord andning med en enorm statlig sektor som knappt existerar i Storgöteborg. Det är egentligen mer imponerande att Storgöteborg hela tiden växer ordentligt än de siffror som Storstockholm visar.

Jag tycker det visar att om samma relativa möjligheter inom den statliga sektorn existerade så hade Storgöteborg förmodligen vuxit mer.

Och hur många ifrån Storgöteborg o västkusten åker upp till Stockholmsregionen på semester? Tvärtom är ju däremot mycket vanligt.

Tänk så många göteborgare som tvingats flytta till Stockholm genom årtiondena.

Anonym sa...

Det var jag som var anonym ovan, gjorde fel med signeringen.

/mhean

Olle J. sa...

Nåja, nu skulle jag kanske inte säga att Stockholm har någon konstgjort andning. man får la hoppas att någon av den verksamhet som den statliga sektorn håller på med i Stockholm har någon vettig funktion och inte bara är till för att stödja Stockholms ekonomi.

Ett antal verk och liknande har ju däremot flyttats ut till småhålor i Sverige just av denna anledning. För att "ersätta" nedlagda regementen och liknande.

Emellertid tycket jag att jämförelsen är en smula löjlig. Det hade la däremot varit en intressant nyhet om det faktiskt var så att Göteborg eller Malmö haft bättre siffror än tjänstemannastaden Stockholm. Från ett sådant hypotetiskt fall hade det säkert funnits många intressanta lärdomar att dra för samhällsvetare och politiker.