måndag 1 februari 2010

Debatt om byggsektorns effektivitet

Dålig fart på bloggen. Skulle gärna säga att det beror på att jag har ett så spännande och intressant liv. Det är tyvärr inte hela sanningen. Delvis beror det på att jag inte tycker att jag läser om något intressant att skriva.

Ett undantag är dock ett meningsutbyte jag tagit del av under de senaste dagarna på sync blogg. Denna blogg drivs av en byggentreprenör i Göteborg och jag upptäckte den i och med att han gick och gav några förtydligande i samband med att YimbyGBG lite om ett projekt i Västra Nordstaden som han var inblandad i. Sedan dess har jag haft hans blogg i mitt bloggflöde.

(Ja, de talar sådär i Uppsala. Det blir så här brett på grund av youtube och går inte att få mindre. kanske snart tid att ändra upplägget på bloggen...)

För en tid sedan tog han upp den youtube-video som en centerpolitiker med stora ambitioner (Jonas Pettersson - 100 nya år av tillväxt) gjort där denne smygfilmar lata byggarbetare vid gamla Brandstationen i Uppsala, där det byggs om och nytt.

Jonas Pettersson för resonemanget att byggsektorn har lägre produktivitet än tillverkningsindustrin på grund av en protektionistisk fackförening. Jag vill hävda att det för det första är tveksamt att jämföra byggsektorn med industrin och förklara differensen med bristande internationell konkurrens, oavsett vad Calmfors skriver, då det finns tekniska och arbetsorganisatoriska hinder som inte går att lösa inom bygg- och anläggningssektorn på samma sätt som i produktionen av varor. För det andra anser jag att det är problematiskt att i princip göra konkurrensbristen till ett problem som skapats av facket och ignorera det oligopol av stora byggföretag som dominerar branschen. Det är näppeligen genom prispress på löner och ökad arbetstakt som allena är lösningen på byggsektorns effektivitetsproblem.

Nåväl, den som är intresserad kan följa debatten (med motparten Berra) här och bloggarens uppföljningar här, här och här. Jag har tidigare tagit upp problemen spilltid på arbetsplatserna och oligopol på marknaden här och här.

Inga kommentarer: