lördag 5 april 2008

Reklam kan vara bra med mera

Jag är onekligen en person som avskyr vulgär kommersialism i allmänhet och reklam i synnerhet. Samtidigt kan jag inte förneka att ibland så är även reklam roligt, underhållande eller tänkvärt - tyvärr brukar reklamen visas mer än två, tre gånger vilket leder till att dess värde snabbt degraderas till något irriterande när marknadsföringen går från att skapa en positiv identifikation till brutal inbankning av varumärket (ja, jag vet att det finns en läskeblask som heter Coca-Cola, ni kan sluta informera mig!).

En reklam som jag gillar för tillfället är den för IFK Malmö. Ja, det är reklam för något annat, nån slags pensionsförsäkring eller nåt, men det glömmer jag kvickt bort (oftast verkar den reklam jag tycker är bäst ha den effekten på mig att jag kommer ihåg reklaminslaget, men inte produkten - inget positivt tecken i tiden måhända. Dock troligen bättre än dåliga reklamfilmer som ger mig en reflexmässig ovilja mot produkten - kanske skulle vara bäst om de slutade med reklam gentemot mig överhuvudtaget; hoppas någon ansvarig läser detta!).

Nåväl, för er som inte sett reklaminslaget så följer den en supporter från ung ålder till ålderdom. Hängades över stålräcken på ståplatsläktare, hemska hemresor i buss från förluster, suckanden och trötthet tills mannens klubb når en stor triumf medan han sitter på en pub. Andra jublar medan mannen lyckligt(?) faller i gråt. Då jag själv lätt faller ner i melankoli gör jag vid något tillfälle nära nog det samma.

Min sambo säger något lätt sarkastiskt och jag konstaterar krasst att det värsta (icke-)beslut jag fattat i mitt liv är att bli gaisare - jag undrar lite nervöst hur reklamen för vårderby kommer att se ut. Det gäller för GAIS att försöka punga ut så mycket pengar som möjligt från kranskommunens marginalsupportar som håller på den lilla satan. Spelar ingen större roll om de är fler i betonghålet; bara GAIS får deras pengar!

*****

Imorgon är jag allt för lat för att åka till Trelleborg. Har lite folk över på besök för att spela spel. La in ett veto om att en förlängt lunchpaus måste tas ute på lokal som visar bataljen i Trelleborg. Kikar förbi på den närmaste lokalen där det vid ingången står att de skall visa någon klubb som heter Änglarnas hemmamatch kl15.

Några fakta:
Avstånd till Nya Ullevi: ca 5 km
Avstånd till Vångavallen: ca 300km

Gissar att deras fans är fetare än våra supporters.

Gick till Ada's som visade de flesta matcher förra året och fixade problemet, billigare öl än både Kville Biljard eller Dubliners är det också.

*****

På gais.se har morgondagens trupp presenterats. Fortfarande ingen Eyjo. Jag börjar bli lite nervös. Är också han såld eller har det skett någon schism? Svårt att veta när MP tycker att det är alldeles för negativt att ge skaderapporter...

Inga kommentarer: